ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ & ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΕΙΣ
Έργα σε Εξέλιξη
Μετρό
ΓΡΑΜΜΗ 1 ΜΕΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΚΗΦΙΣΙΑ
Ø Σε τροχιά υλοποίησης το έργο Αναβάθμισης 14 συρμών της Γραμμής Πειραιάς – Κηφισιά
Υπεγράφη τον Δεκέμβριο του 2022 η σύμβαση για την αναβάθμιση 14 συρμών της Γραμμής 1 του Μετρό της Αθήνας (Ηλεκτρικός) μεταξύ της ΣΤΑΣΥ και της αναδόχου εταιρείας Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles. Αντικείμενο του έργου είναι η πλήρης αναβάθμιση 14 συρμών, 8ης παραλαβής, που μπήκαν στην κυκλοφορία μεταξύ 1983-1985. Οι αναβαθμισμένοι συρμοί θα είναι λειτουργικά ικανοί για 25 ακόμα χρόνια.
Μεταξύ άλλων παρεμβάσεων προβλέπεται: Η αντικατάσταση των παλαιών και ενεργοβόρων DC κινητήρων έλξης με σύγχρονους κινητήρες AC. Η αντικατάσταση του συστήματος έλξης, της περιστρεφόμενης γεννήτριας, των αεροσυμπιεστών και του πνευματικού συστήματος. Η αναβάθμιση του συστήματος κλιματισμού, διευκολύνσεις των επιβατών ΑμεΑ, αλλά και ένα συνολικό και ουσιαστικό αισθητικό «λίφτινγκ» των συρμών.
Ο χρόνος παράδοσης του συμβατικού αντικειμένου ορίζεται στους 34 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Ωστόσο, η παράδοση των συρμών θα γίνεται τμηματικά: Ο πρώτος ανακαινισμένος συρμός θα παραδοθεί στους 19 μήνες, άλλοι τέσσερις στους 25 μήνες, πέντε ακόμη στους 30 μήνες και οι εναπομείναντες τέσσερις στους 34 μήνες.
Στόχος είναι με την ολοκλήρωση του Έργου, να υπάρχει μία ποσοτική αλλά και ποιοτική αναβάθμιση του τροχαίου υλικού. Παράλληλα, οι χρονοαποστάσεις της γραμμής θα μειωθούν και θα είναι αντίστοιχες με αυτές των γραμμών 2 και 3.
Το έργο χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ
Ανάκτηση ενέργειας από την ηλεκτροπέδηση των συρμών μέσω της αναβάθμισης 2 Υποσταθμών της Γραμμής 1 του Μετρό
Με την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ της ΣΤΑ.ΣΥ και της αναδόχου εταιρείας «Siemens Mobility Α.Ε.» τον Αύγουστο του 2024, μπήκε σε τροχιά υλοποίησης
ένα κατεξοχήν «πράσινο» και καινοτόμο για τα ελληνικά σιδηροδρομικά δεδομένα έργο. Πρόκειται για την «Ανακαίνιση δύο Υποσταθμών της Γραμμής 1 του
Μετρό, με ταυτόχρονη εγκατάσταση συστήματος ανάκτησης ενέργειας από την ηλεκτροπέδηση των συρμών».
Με το εν λόγω έργο η ΣΤΑ.ΣΥ κάνει το επόμενο, ουσιαστικό βήμα στην ενεργειακή εξοικονόμηση και ταυτόχρονη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος.
Η ανακαίνιση των δύο υποσταθμών έλξης της Γραμμής 1 σε Νέο Φάληρο και Ηράκλειο, προβλέπει την προσθήκη σε αυτούς συστήματος, που στην πράξη θα επιτρέψει
την εκμετάλλευση της ενέργειας που παράγεται από την επιβράδυνση των συρμών, μετατρέποντας την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική. Το νέο αυτό σύστημα θα
εγκατασταθεί για πρώτη φορά σε σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας και υπολογίζεται, πως με τον τρόπο αυτό θα ανακτάται ενέργεια 4.500 MWh τον χρόνο, ποσοστό
που αντιστοιχεί στο 12,5% της συνολικής ετήσιας κατανάλωσης στη Γραμμή 1 του Μετρό «Πειραιάς – Κηφισιά».
Ο σχετικός διεθνής διαγωνισμός είχε προκηρυχθεί στις 5 Φεβρουαρίου 2024, και διεξήχθη με ανοικτή διαδικασία, μέσω του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών
Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Σ.Η.Δ.Η.Σ). Το έργο, που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ, κατακυρώθηκε στη «Siemens Mobility Α.Ε.» έναντι του ποσού των 4.136.404,21€.
Ο συνολικός συμβατικός χρόνος για την πλήρη περάτωσή του ορίζεται σε 28 μήνες.
ΓΡΑΜΜΗ 4 ΜΕΤΡΟ
Γενική Περιγραφή: Το τρέχον Σχέδιο Ανάπτυξης Γραμμών Μετρό Αθήνας περιλαμβάνει τη Γραμμή 4 του Μετρό, Άλσος Βεΐκου-Ευαγγελισμός-Φάρος-Μαρούσι, με τις επεκτάσεις της (α) προς Βύρωνα/Άνω Ηλιούπολη και (β) προς Πετρούπολη και Εθνική Οδό. Η Γραμμή 4, σχήματος «U», αποτελείται από 2 σκέλη ακτινικής μορφής, προς Γαλάτσι και Μαρούσι, και ένα κεντρικό τμήμα διερχόμενο από το κέντρο της Αθήνας, έχει συνολικό μήκος 38,2 χλμ. περιλαμβάνει 35 συνολικά σταθμούς και αποτελείται από πέντε επιμέρους διακριτά τμήματα, Α, Β, Γ, Δ και Ε:
- Τμήμα Α: Άλσος Βεΐκου-Γουδή (μήκους 12,8 χλμ. και 15 σταθμούς): Αποτελεί τμήμα του προγραμματιζόμενου, μακροπρόθεσμα προς υλοποίηση, συνολικού έργου της Γραμμής 4 και έχει μήκος 12,8 χλμ.περίπου και επιπλέον περιλαμβάνει την Συνδετήρια Σήραγγα της Γραμμής 4 με τις Γραμμές 2 & 3 και την Σήραγγα Πρόσβασης και τον χώρο Εναπόθεσης/ Συντήρησης Συρμών Κατεχάκη. Το έργο περιλαμβάνει δεκαπέντε (15) υπόγειους σταθμούς και εννέα (9) ενδιάμεσα ή/και τερματικά φρέατα.
Έχει σχεδιασθεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών της πόλης και την εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτιρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Δικαστήρια και μεγάλα δημόσια κτίρια Οργανισμών ή Υπουργείων. Το εκτιμώμενο κόστος του Έργου ανέρχεται σε 1.510.000.000,00 € και ο εκτιμώμενος χρόνος παράδοσης σε 96 μήνες.
Η χρηματοδότηση του έργου έχει προβλεφθεί στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ 2014 – 2020 και στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΥΜΕΠΕΡΑΑ (Υποδομές, Μεταφορές, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη).
- Τμήμα Β: Γουδή-Μαρούσι (μήκους 9,6 χλμ. και 8 σταθμούς)
- Τμήμα Γ: Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη (μήκους 4,1 χλμ. και 3 σταθμούς)
- Τμήμα Δ: Άλσος Βεΐκου-Πετρούπολη (μήκους 7,5 χλμ. και 6 σταθμούς)
- Τμήμα Ε: Μαρούσι-Εθνική Οδός (μήκους 4,4 χλμ. και 3 σταθμούς)
ΓΡΑΜΜΗ 2
Η υπό δημοπράτηση επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό, μήκους 4 χλμ. θα ξεκινά από την Ανθούπολη και περιλαμβάνει την κατασκευή τριών νέων σταθμών: «ΠΑΛΑΤΙΑΝΗ», «ΙΛΙΟΝ» και «ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ. Το κόστος του έργου ανέρχεται στα 682 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ και η διάρκεια κατασκευής του ορίζεται στους 57 μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης. Με την ολοκλήρωσή του, ο επιβάτης θα μπορεί από το Ίλιον να φτάνει στην Ομόνοια σε 16 λεπτά, στην Ακρόπολη σε 20 λεπτά και σε 35 λεπτά στο Ελληνικό.
Στο αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνεται η μελέτη και η κατασκευή τριών επιμέρους αντικειμένων:
- η επέκταση της Γραμμής προς Ίλιον με 3 νέους σταθμούς, αλλά και τα αντίστοιχα φρέατα αερισμού καθώς και ενός Σταθμού Μετεπιβίβασης,
- η επέκταση του Αμαξοστασίου Ελαιώνα,
- η αναβάθμιση-αντικατάσταση υφιστάμενων Η/Μ συστημάτων των γραμμών2 και 3 του Μετρό της Αθήνας.
Το έργο έχει ενταχθεί στο ΤΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ του εθνικού ΠΔΕ και στη συνέχεια είναι προγραμματισμένο να ενταχθεί στο Ε.Π. “ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ” της νέας Προγραμματικής Περιόδου “ΕΣΠΑ 2021-2027”.